Monday, December 1, 2008

Art in American interwar period

အာမရီျပပြဲ


Armory Show



ပထမကမာၻစစ္ႀကိဳကာလ၌ အေမရိကသည္ တစ္ရွိန္ထိုးတိုးတက္လာေသာ စက္မႈစြမ္းပကားေၾကာင့္ ကမာၻ႕ ဇာတ္ခုံေပၚ၌ အထက္စီးအေနအထားရရွိလာသည္။ သို႔ေသာ္ ပန္းခ်ီအႏုပညာရွင္မ်ားအတြက္မူ ထိုကာလသည္ စိတ္ပ်က္ဖြယ္အၿမဳံကာလႀကီးသားျဖစ္၏။ အာရွ္ကန္ဂုိဏ္း၏ၾသဇာကိုမည္သူမွ်မတြန္းလွန္ႏိုင္။ အကယ္ဒမီေက်ာင္းဆင္း အႏုပညာရွင္မ်ားက ပန္းခ်ီေလာကကို လႊမ္းမိုးထားသည္။သူတို႔ကိုယ္သူတို႔လည္း ပါရီအႏုပညာအကယ္ဒမီ ေက်ာင္းဆင္းမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ေတာ္သည္ဟုယူဆထားၾကသည္။


သို႔ေသာ္ သူတို႔သေဘာမေပါက္သည္မွာ ပါရီ၌ အႏုပညာအကယ္ဒမီေက်ာင္းႀကီးသည္အေရးမပါေတာ့ျခင္းပင္။ ဥေရာပ၏ အႏုပညာသည္ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ဆင္ႏႊဲၿပီး အရွိန္အဟုန္ျပင္းစြာတိုးတက္ခဲ့ၿပီ။ အသစ္ကို ရွာေဖြခဲ့ၾကသည္။ ထိုဆန္႔က်င္ဆႏၵျပမႈကို အေမရိကန္ပန္းခ်ီပညာရွင္ ၂၅ေယာက္ကဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ သူတို႔အထဲမွ ဥေရာပသို႔ေရာက္ရွိေနေသာတခ်ဳိ႕တေလက အေမရိကသို႔ျပန္လာၿပီး ဥေရာပအႏုပညာေလာက၏အေျခအေနကိုေျပာျပၾက၏။ သို႔ႏွင့္ ထိုအႏုပညာသစ္ကို ျမင္ေတြ႔ခံစားႏုိင္ရန္ ဥေရာပေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီပညာကို အေမရိက၌ ျပသခြင့္ရရန္ႀကိဳးစာခဲ့ၾကသည္။


အာေမရီျပပြဲ၊ သို႔မဟုတ္ အေမရိက၏ ပထမဆုံးအႀကိမ္ႏိုင္ငံတကာေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီျပပြဲကို ၁၉၁၃၊ ေဖေဖာ၀ါရီလ ၁၇ မွ မတ္ ၁၅အထိ နယူးေယာက္စီးတီးရွိ အမွတ္ ၆၉ ေျခလ်င္တပ္ရင္း၊ လက္နက္သိုေလွာင္ရုံႀကီး၌ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ထိုျပပြဲသည္ အေမရိကန္၏ ပန္းခ်ီတိုးတက္မႈသမိုင္း၌ အေရးအပါဆုံးျပပြဲႀကီးပင္ျဖစ္၏။ ကနဦးတြင္ ျပပြဲႀကီးၾကပ္ေရးေကာ္မတီက အေမရိကန္ပန္းခ်ီဆရာမ်ား၏ ကားမ်ားသက္သက္သာျပရန္စီစဥ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ ္ရွစ္ေယာက္(The Eight) အဖြဲ႔၏ အဖြဲ႔၀င္ တစ္ဦးျဖစ္သူ အာသာဘီေဒးဗီးကို ျပပြဲစီစဥ္ေရး ဥကၠထအျဖစ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာအခါ မူလအစီအစဥ္မ်ား ေျပာင္းလဲသြား၏။ ေဒးဗီးသည္ အႏုပညာႏွင့္ပတ္သက္၍ က်ယ္ျပန္႔စြာလက္ခံႏိုင္သူ တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ပန္းခ်ီအႏုပညာ၏ ေျပာင္းလဲမႈလမ္းေၾကာင္းသစ္မ်ားကိုလည္း စိတ္၀င္တစားအားေပးသူျဖစ္၏။ သူသည္ ေ၀ါ့ခန္းႏွင့္ ေ၀ၚလတာလက္တို႔၏ အကူအညီျဖင့္ ဥေရာပမွပန္းခ်ီကားမ်ားကို တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာေအာင္ ငွါးရမ္းစုေဆာင္းခဲ့ၿပီး အေမရိက၏ အႀကီးက်ယ္ဆုံးပန္းခ်ီျပပြဲကို က်င္းပေပးႏိုင္ခဲ့သည္။


မာဆယ္ဒူးရွန္႔၏ “ကိုယ္လုံးတီးမယ္ေလွကားေပၚမွာဆင္းလာစဥ္” သည္လာေရာက္ၾကည့္ရႈသူတို႔၏ ထိတ္လန္႕တၾကားျဖစ္ေစခဲ့သည္။ထို႔အျပင္ ေစဇန္း၊ ဗန္ဂိုး၊ ေဂၚဂင္၊ မားတိစ္၊ ပီကာဆို၊ ဘရက္၊ လီးဂါး စသည္ျဖင့္ ပါရမီအႏုပညာဂိုဏ္းတစ္ခုလုံးကို ျပသခဲ့သည္။ အင္းဂရစ္ ႏွင့္ ဒယ္လာကြား မွစ၍ အင္ပရက္ရွင္း၀ါဒီ၊ ေႏွာင္းပိုင္းအင္ပရက္ရွင္း၀ါဒီ၊ သေကၤတ၀ါဒီ၊ ေဖာ္ဗီအုပ္စုႏွင့္ ကုဗ၀ါဒီ မ်ားပါမက်န္ ဥေရာပေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီသမိုင္းဟု တင္ဆိုႏိုင္မည့္ လက္ရာေပါင္း ၁၆၀၀ ခန္႔ကို ျပသႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ားသည္ အေမရိကန္အစဥ္အလာပန္းခ်ီဆရာအတြက္ကိုသာမက ျပည္သူမ်ားအတြက္ပါ ေသြးလန္႔ေခ်ာက္ခ်ားဖြယ္ သစ္လြင္ေနခဲ့သည္။ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီသည္ အေမရိက၏ ႏွလုံးသားကို ကိုင္လႈပ္ပစ္ခဲ့၏။


ထိုစဥ္ကအေမရိက၏ ေစဇန္းကိုပင္မသိ။ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီဆရာ ကန္ယြန္ေကာ့စ္က ေစဇန္းကို “လုံး၀ပါရမီမရွိတဲ့လူ” ဟုဆိုခဲ့ၿပီး ဗန္ဂိုးကိုမူ “ေဆးေရာင္ကိုေတာင္တျပန္႔တည္းအထူအပါးညီညီမဆြဲႏုိင္ဘူး”ဟု ေ၀ဖန္ခဲ့၏။ပန္းခ်ီႏွင့္ပတ္သက္၍ လူၿပိန္းအသိသာ ရွိသည့္ သီယိုဒိုးရုစဗဲ့က “ငါ့ေရခ်ဳိးခန္းထဲက နာဗာယိိုေကာ္ေဇာကိုေတာင္ ဒီပန္းခ်ီကားေတြထက္ ပိုႀကိဳက္ေသးတယ္”ဟု ေျပာခဲ့၏။ ထိုျပပြဲ၏ အားနည္းခ်က္မွာ ပန္းပုက႑မစုံလင္ျခင္း ေ၀ဒနာ၀ါဒီမ်ား သိပ္မပါ၀င္ျခင္းႏွင့္ အနာဂတ္၀ါဒီမ်ားလုံး၀မပါရွိျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုျပပြဲသည္ အေမရိကန္ပန္းခ်ီအေပၚ မေဖာ္ျပႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အက်ဳိးေက်းဇူးျပဳခဲ့သည္။ ေရွ႕ေျပးပန္းခ်ီဆရာမ်ားျဖစ္သည့္ စတူး၀ပ္ေဒးဗစ္၊ ေရေဂ်ာ္ဂ်ီယာအိုကိဖ္၊ ဂ်ဳိးဇက္စတယ္လာ၊ ဂၽြန္မာရင္၊ အာသာဒပ္ဖ္တို႔သည္ အာမရီျပပြဲကိုၾကည့္ၿပီး ပို၍ အားတက္လာခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔၏ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကို ပို၍ အားသြန္ခြန္စိုက္ ဖန္တီးခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သရုပ္မွန္ပန္းခ်ီ၏ ၾသဇာခံမ်ားျဖစ္သည္ အာရွ္ကန္ဂိုဏ္းႏွင့္ ယင္း၏အေမြခံမ်ာျဖစ္သည့္ အေမရိကန္ျမင္ကြင္းပန္းခ်ီႏွင့္ လူမႈသရုပ္မွန္၀ါဒတို႔သည္ အေမရိကန္ပန္းခ်ီကို ေနာင္ႏွစ္ေပါင္းသုံးဆယ္ေလာက္အထိ ဆက္လက္စိုးမိုးခဲ့ၾကသည္။

No comments: